Je hebt het vast weleens gehoord: Personal Branding, oftewel het merk ‘IK’. Wat is het nu eigenlijk, waarom is het nodig om te kunnen onderscheiden en wat kun je er zelf mee (bereiken)?

Maak je het beeld van jou, door middel van Personal Branding, niet tè rooskleuring? Te mooi om waar te zijn? Zal de werkelijkheid dan niet tegenvallen?

 

Wat is Personal Branding eigenlijk en waarom is het belangrijk om je te onderscheiden?
Vroeger werkte je je hele leven voor één baas en promotie was vooral gebaseerd op dienstjaren en opgedane kennis. Het was veel minder belangrijk je te onderscheiden en jezelf te profileren, zichtbaar te zijn.
Tegenwoordig wordt er vaker van werk gewisseld en zijn er meestal meerdere gegadigden voor een baan. De vraag hoe je je jezelf kunt onderscheiden komt dan vanzelf naar boven. Personal Branding helpt je om positief op te vallen, zichtbaar te zijn.

 

Door middel van Personal Branding presenteer je jezelf als merk aan anderen, waarbij je positieve beelden en associaties oproept.

Je gebruikt je karakter, kennis en ervaring om je te onderscheiden van anderen. Je laat je (potentiële) werkgever, collega’s op je werk en klanten zien wie je bent en waar je voor staat.

Natuurlijk, het is niet bepaald een Nederlandse eigenschap om je kop boven het maaiveld uit te steken. Maar, kwaliteit verkoopt zichzelf helaas niet vanzelf.

Wanneer je consequent werkt aan jouw overtuigende presentatie en vertelt waarvoor anderen een beroep op je kunnen doen dan zullen mensen op je werk en in je netwerk jou als de beste oplossing voor hun probleem zien.

 

Personal Branding begint met zelfkennis.

Je moet duidelijk voor ogen hebben wat je wilt bereiken, wat je doelstellingen zijn. Je moet weten wat je kunt en wat je talenten zijn. Wat vind je echt leuk om te doen? Waarvan krijg je veel energie? En wat laat je liever links liggen?

Als je jezelf beschouwt als merk gaat het in onze beleving vooral niet om het spelen van een rol. Je anders voordoen dan je bent houd je misschien een tijdje vol, maar nooit lang. Beeld en geluid sluiten dan niet op elkaar aan en dat is zichtbaar. Personal Branding is het vinden van je kracht, van hetgeen je uniek maakt en het uitdragen daarvan.

 

Hoe kun je hetgeen je uniek maakt nu goed uitdragen? Hoe vertel je waar je onderscheidend vermogen ligt? 

Een beproefde manier is de ‘Elevator Pitch’.

Daag jezelf uit en geef in een paar zinnen antwoord op onderstaande vragen:

  • wie ben je?
  • wat zijn je talenten?
  • waar sta je voor?

 

Uiteraard is je verhaal enthousiast en overtuigend, want als jij niet in jezelf gelooft, waarom zou iemand anders dat dan wel doen?

Het is belangrijk om je verhaal in ongeveer 1 minuut te vertellen. Dit betekent dat je in je presentatie 100 tot 200 woorden gebruikt. Een korte, krachtige presentatie geven is een uitdaging en vergt voorbereiding en oefening.

Zet verschillende versies op papier, slaap er een nachtje over en oefen voor je partner en je vrienden. Vraag hen om feedback op je presentatie, is je verhaal duidelijk of roept het nog vragen op? Scherp het indien nodig, aan.

 

Laat je schroom los.

Andere mensen vinden het namelijk helemaal niet raar dat je kunt aangeven waar jouw kracht en toegevoegde waarde ligt. Het maakt vooral duidelijk waar ze je voor kunnen vragen.

Hoe prettig is het als je met vertrouwen antwoord kunt geven op de vraag die met regelmaat tijdens een sollicitatiegesprek of netwerkgesprek voorbij komt: ‘Vertel eens wat over jezelf ‘.

Door middel van werk te maken van Personal Branding ben je in staat om jouw unieke merk ‘IK’ met overtuiging voor het voetlicht brengen. Dat kan bijvoorbeeld door een training ‘Personal Branding en het merk IK’ te volgen bij Elqui. Om te lezen hoe onze klanten deze ervaren lees je hier een bloemlezing met ervaringen van klanten.

Veel succes!!

 

Heb je behoefte om werk te maken van jouw Personal Brand zodat je met meer overtuiging en zelfvertrouwen een sollicitatiegesprek en netwerkgesprek ingaat? Of meer zichtbaar wordt op je werk? Neem contact met ons op, we helpen je graag verder! 

Wil jij op de hoogte blijven van de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt?

Wil jij op de hoogte blijven van de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt?

Schrijf je dan in voor de ELQUI update met nieuws en tips over solliciterencarrièrenetwerken en talent!

Je bent ingeschreven, dank je wel!

Pin It on Pinterest

X