twitter-wink-icon_square-150x105 (2)Solliciteren is allang niet meer wat het geweest is. Waar je een aantal jaren geleden vooral in de krant op zoek ging naar een vacature, zoeken mensen tegenwoordig vooral op internet naar vacatures. Ook is het aan te raden je online te laten zien, te laten weten waar je mee bezig bent, of naar wat voor functie je op zoek bent.
De online netwerken groeien als kool. Ter illustratie: per maand komen er wereldwijd gemiddeld 1 à 2 miljoen nieuwe leden bij op LinkedIn. Het is wel duidelijk dat netwerksites als LinkedIn, Twitter en Facebook immens populair zijn onder professionals.

Neem Twitter: wanneer je via ‘twitter search’ gaat zoeken op trefwoorden als ‘vacature + sales’ of ‘functie + communicatie’, dan zal je zeker een aantal openstaande vacatures tegenkomen. Het prettige van Twitter is dat jouw bericht – of het nu om een vacature gaat, of dat je zelf op zoek bent naar een baan – binnen no time bekend is bij veel mensen. In eerste instantie bij je volgers maar als je vraagt om je bericht te retweeten, dan komt jouw bericht in allerlei voor jou onbekende netwerken terecht. En wie weet, leest dan juist die persoon, die wat voor jou zou kunnen betekenen, jouw bericht op het juiste moment.

Dit gebeurde ook bij Petra*, een communicatieadviseur van 32 jaar. Petra heeft na haar studie een aantal jaren als account executive gewerkt bij een reclamebureau en is vervolgens communicatiemedewerker geworden bij een hogeschool. Bij deze werkgever was ze de laatste 3 jaar actief als communicatieadviseur. Toen ze min of meer was uitgekeken op haar huidige functie besloot ze een lang gekoesterde wens te vervullen. Petra gaf haar baan op om een half jaar lang te gaan reizen door Zuid-Amerika. Dit plan had ze na haar studie vooruit geschoven en nu leek het juiste moment aangebroken.

Toen Petra terugkwam van haar reis en met nieuwe energie en vol goede moed ging solliciteren naar een nieuwe baan, viel dit nogal tegen. Ten eerste omdat het aantal vacatures in haar vakgebied aanzienlijk was gedaald, ten tweede omdat ze steeds terecht kwam in langdurige en stroperige procedures. Met als gevolg dat het heel lang duurde voordat Petra wist waar ze aan toe was.

We adviseerden Petra om niet alleen op de traditionele manier te solliciteren, maar ook Social Media hiervoor in te zetten. Zo kwam ze op social netwerksite Twitter terecht. Na enige aarzeling besloot ze het toch maar te proberen. ‘Enthousiaste marcomprof met 8 jaar erv zkt baan in omg Arnhem. #Reclame, #media, #internet, #uitgeverij. Per dir en ft bsb. Pls RT’ twitterde Petra begin oktober.

Na een paar dagen ontving Petra een reactie van een marketing manager van een uitgeverij op het gebied van digitale vakbladen. Deze marketing manager had net te horen gekregen dat één van zijn medewerkers voorlopig uit de roulatie zou zijn en zocht per direct vervanging. Via twitter search had hij op trefwoorden gezocht naar het laatste nieuws in zijn vakgebied en kwam toevallig de tweet van Petra tegen. Het bericht had zijn interesse gewekt en hij had direct contact opgenomen met Petra.

Een dag later is er een kennismakingsafpraak gemaakt, een week later is Petra begonnen. Weliswaar voor een tijdelijke functie, maar ze is weer aan het werk in haar vakgebied. En dat was haar voornaamste doelstelling. De sollicitatieprocedures die nog liepen heeft ze afgezegd, ze is immers aan het werk!

Wil je meer weten over hoe je Twitter in kunt zetten in de zoektocht naar jouw ideale baan?
We helpen je graag hiermee verder! Neem contact met ons op voor meer informatie.

* Petra is niet haar echte naam

 

Wil jij op de hoogte blijven van de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt?

Wil jij op de hoogte blijven van de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt?

Schrijf je dan in voor de ELQUI update met nieuws en tips over solliciterencarrièrenetwerken en talent!

Je bent ingeschreven, dank je wel!

Pin It on Pinterest

X
Secured By miniOrange