LinkedIn-profiel-Ellen-150x105LinkedIn wordt steeds belangrijker in het werving- & selectieproces. Hoe speel je jezelf in de LinkedIn-kijker?

De werving van medewerkers gaat heel anders in z’n werk dan pakweg 10 jaar geleden. Toen kocht je nog een aantal zaterdagkranten, bekeek de vacatures en stuurde je je sollicitatiebrief en je cv per post. We zijn het al bijna vergeten. Tegenwoordig gaat deze aanpak je naar alle waarschijnlijkheid geen nieuwe baan opleveren.  Bedrijven werven anders en sollicitanten zoeken anders. De meeste vacatures staan niet meer in de krant, maar op internet.

Daarnaast is er door de inzet van social media als LinkedIn en Twitter meer interactie tussen werkgevers en potentiële werknemers. Contacten worden sneller en gemakkelijker gelegd. Mensen die bij een gewenste werkgever werken zijn vaak door middel van een paar muisklikken te bereiken.  Netwerken via social media is een laagdrempelig en effectief middel om in te zetten in de zoektocht naar een nieuwe baan. Wist je al dat zo’n 70 % van de vacatures via het netwerk wordt ingevuld?

In een artikel dat onlangs op managersonline.nl werd gepubliceerd las ik dat social media in slechts 5 jaar tijd zijn uitgegroeid tot een integraal onderdeel van het wervingsproces, zowel voor werkzoekenden als voor recruiters. Uit onderzoek blijkt nu zelfs dat LinkedIn een hoofdrol vervult bij het zoeken naar en het invullen van vacatures.

Als je een goed LinkedIn profiel hebt aangemaakt maak je niet alleen een goede indruk, maar weten anderen ook wat je te bieden hebt. Het wordt dan makkelijker om mensen aan te trekken die wat voor jou kunnen betekenen in je zoektocht naar een andere baan. Denk bijvoorbeeld aan recruiters, werving- & selectiebureaus en andere HR professionals. Maar ook aan toekomstige collega’s die vaak als eerste  weten dat hun collega binnenkort weggaat en dat er een vacature gaat ontstaan.

Alle reden om je LinkedIn profiel scherp neer te zetten!
Een paar tips om je op weg te helpen:

  • Professional Headline/Professionele titel (als je de Nederlandse versie hebt). Zorg dat duidelijk is wie je bent en wat je te bieden hebt. Je kan ervoor kiezen om zoveel mogelijk met trefwoorden te werken in je headline in plaats van volzinnen; trefwoorden worden gemakkelijker gevonden door Google en door LinkedIn zelf.
  • Foto. Zorg voor een professionele portretfoto in zakelijke kleding. Dus geen vakantiekiekje, foto met zonnebril of foto met je kind of huisdier.
  • Summary/Samenvatting. De samenvatting is een van de belangrijkste onderdelen van je LinkedIn profiel. Deze ruimte gebruik je om jouw specialisme duidelijk neer te zetten. Wat heb jij te bieden, welk probleem kun jij voor jouw doelgroep oplossen? Gebruik hierbij ook weer juist de trefwoorden waarop jij gevonden wilt worden. Schrijf niet alleen over wat je gedaan hebt, maar schrijf ook naar je droomklus of droombaan toe.
  • Skills/Vaardigheden. Bij de vaardigheden kun je een opsomming van jouw vaardigheden kwijt. Ook hier weer: benoem waar je op gevonden wilt worden.
  • Contact info. Zorg dat mensen gemakkelijk contact met je kunnen leggen. Vermeld je mobiele nummer bij de contact info en zet je e-mailadres en telefoonnummer bij voorkeur ook in de samenvatting. Zet geen telefoonnummer in je headline. Dit is niet toegestaan en je loopt het risico dat je profiel (inclusief contacten!) wordt verwijderd.

Tot zover een korte introductie. Er is nog veel meer mogelijk met LinkedIn!
Wil je meer tips over hoe je LinkedIn effectief in kunt zetten bij het solliciteren en netwerken? Neem gerust contact met ons op, we helpen je graag verder.

 

Wil jij op de hoogte blijven van de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt?

Wil jij op de hoogte blijven van de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt?

Schrijf je dan in voor de ELQUI update met nieuws en tips over solliciterencarrièrenetwerken en talent!

Je bent ingeschreven, dank je wel!

Pin It on Pinterest

X
Secured By miniOrange