Hoe schrijf je een overtuigende motivatiebrief? 

 

Je hebt een interessante vacature gezien en wilt graag hierop reageren en kenbaar maken dat jij de geschikte kandidaat bent voor deze baan.

Tijd om je CV te herzien en een aansprekende motivatiebrief te schrijven.

Hoe begin je, wat is belangrijk om te vermelden? Bij sommige mensen zakt bij deze vragen al de moed in de schoenen.

 

Stappenplan

 

Graag delen we een aantal belangrijke stappen en tips voor het maken van een aansprekende motivatiebrief, zodat het in een paar seconden duidelijk wordt voor de lezer waarom ze jou moeten uitnodigen voor een gesprek. Een gesprek is immers de springplank naar een baan.

 

Belangrijkste vraag voor je begint te schrijven is: waarom wil ik deze baan? Probeer deze vraag zo concreet mogelijk te beantwoorden voordat je begint met schrijven, dan heb je meteen de kern van je motivatie(brief) te pakken.

 

Een motivatiebrief is een aanvulling op je CV en hierin geef je extra informatie over jezelf. Zorg voor een beknopte brief van hooguit vier alinea’s. Er staat in waarom je bij bedrijf X wilt werken, wat je voor deze werkgever kunt betekenen en waarom juist jij geschikt bent voor deze baan.

 

Je schrijfstijl is redelijk formeel; gebruik heldere, pakkende bewoordingen die aansluiten bij de stijl van het bedrijf waar je solliciteert. Gebruik een duidelijk lettertype dat goed leesbaar is op een computerscherm. Gebruik voor je CV en je brief hetzelfde lettertype.


Stap 1: Aanhef


Richt je brief
altijd aan een concreet persoon, of je nu schrijft op een vacature of een open sollicitatie verstuurt. ‘Geachte heer’ maakt geen goede indruk als de manager een vrouw blijkt te zijn. Als je niet weet aan wie je de brief moet richten, neem dan contact op met het bedrijf om de naam van de juiste persoon te achterhalen. Vergeet niet te vragen hoe deze naam wordt gespeld.

 

Stap 2: de openingsalinea


In de openingsalinea laat je de lezer weten waarom je deze brief stuurt; je motivatie. Als je solliciteert op een vacature, vermeld dan duidelijk om welke functie het gaat en waar je de advertentie hebt gezien of van wie je hebt gehoord dat er een vacature is. Bij open sollicitaties schets je op deze plek welke functie je zoekt.


Stap 3: waarom jij?


Nu volgt het deel waarin de werkgever kan lezen waarom jij geschikt bent voor de functie en wat je kwalificaties zijn. Dit is het belangrijkste deel van je brief. Hier beslist een werkgever of hij naar je CV kijkt of niet.

Je noemt hier twee of drie van je belangrijkste pluspunten en geeft wanneer relevant, aanvullende informatie over je opleiding en ervaring. Noem punten waarvan je zeker weet dat ze verband houden met de baan waarop je solliciteert.

 

Stap 4: waarom deze werkgever?


Leg uit waarom je juist bij dit bedrijf wilt werken, maar vermijd daarbij zinnen als: ‘Ik denk dat ik binnen uw onderneming veel ervaring kan opdoen’, of: ‘Dit gebied van mijn deskundigheid wilde ik altijd al ontwikkelen’.

Dit zijn nietszeggende clichés. Bovendien neemt een werkgever je aan om wat je voor de organisatie kunt betekenen, niet om wat je denkt er te kunnen leren.

Verwerk op deze plek dus expliciet  wat jouw toegevoegde waarde kan zijn voor juist deze werkgever. Laat zien dat je al het nodige over de werkgever weet. Je kunt informatie over het bedrijf vinden op zijn website, door vakliteratuur door te nemen en kranten te ‘scannen’ op algemene informatie.

Google je contactpersoon ook eens en zoek hem of haar op via LinkedIn.

 

Stap 5: de afsluiting


Sluit je brief af met sterke, proactieve bewoordingen. Je doel is te worden uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek, dus bv: ‘Graag zou ik mijn brief nader toelichten in een persoonlijk gesprek. Ik kijk uit naar uw reactie.’ Sluit je brief vervolgens af met ‘Met vriendelijke groet’ (Hoogachtend is niet meer van deze tijd).

 

Stap 6: controleren


Check je brief op volledigheid en juistheid:

  • Richt je je brief aan de juiste persoon?
  • Blijkt uit de brief enthousiasme voor de functie?
  • Maak je duidelijk wat je de werkgever te bieden hebt?
  • Sluit je positief af?
  • Heb je goed gecontroleerd of de brief geen spelfouten en/of grammaticale fouten bevat? Laat je brief voor de zekerheid lezen aan iemand anders

 

Stap 7: je brief en cv verzenden

Verzend je brief en cv per e-mail.

 

E-mail

Wanneer je je brief invoegt in de body van je e-mail, kunnen opmaakelementen verdwijnen. Hierdoor oogt het bericht rommelig. Sla je brief en cv daarom op als twee aparte bestanden in PDF en voeg ze als bijlage bij je e-mail.

Schrijf dan een kort bericht waarin je nogmaals meldt op welke functie je solliciteert en verwijs verder naar de bijlagen. Let op je schrijfstijl: ook deze korte e-mail is formeel van toon, heeft een nette aanhef en afsluiting.

Gebruik bovendien een neutraal en zakelijk e-mailadres (dus niet kroegtijger@hotmail.com of gerardenpetra@gmail.com).

Als je binnen een week na het verzenden van je brief en cv nog helemaal niets hebt gehoord en zelfs geen ontvangstbevestiging hebt ontvangen, neem dan telefonisch contact op om te controleren of je sollicitatie goed is aangekomen.

Succes!!

 

 

Wil je graag een persoonlijk advies? 

Vraag dan een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek aan met Ellen of Estra.

Wij helpen je graag verder!

 

Wil jij op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in de arbeidsmarkt?

Wil jij op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in de arbeidsmarkt?

Schrijf je dan in voor de ELQUI update met nieuws, tips en ander nieuws over solliciterencarrière,netwerken en talent!

Je bent ingeschreven, dank je wel!

Pin It on Pinterest

X